Zonder economie geen samenleving. Dit gegeven, gevoegd bij het accent van de Visie op Velsen 2025 op Kennisrijk Werken, c.q. op een Velsense economie die zich dynamisch, kennisrijk en innovatief ontwikkelt, betekent dat het college kiest voor investeringen binnen dit programma waarbij tevens de ondernemer zorgt voor innovatie, nieuwe investeringen en werkgelegenheid.
Het college kiest dan ook voor een voorwaardenscheppende, faciliterende en stimulerende rol en het verbinden van partijen.
Dit komt ook tot uiting in de uitvoering van de Strategische Agenda. In dit programma Economische ontwikkeling, recreatie en toerisme gaat het dan om de prioriteit Innovatieve IJmond, met bijvoorbeeld de ontwikkeling van Techport. Daarnaast gaat het om de prioriteit Avontuurlijke kust en groen, met onder andere de uitvoering van de Kustvisie.
Contextomschrijving
Het algehele beeld van de economie in Nederland wordt geleidelijk beter. Het toenemende consumentenvertrouwen en de daarmee gepaard gaande stijging van hun bestedingen zijn daar belangrijke graadmeters voor.
Wel worstelt de staalindustrie nog met behoorlijke Europese en mondiale (met name Chinese) overcapaciteit aan staalfabrieken, dumping van Chinees staal in Europa en een terugval in de vraag. Desondanks doet Tata Steel IJmuiden het nog relatief goed dankzij alerte maatregelen en een klantgerichte aanpak. Tata Europe heeft in 2016 besloten haar Engelse tak af te stoten, maar welke gevolgen dit heeft voor IJmuiden is nog niet goed aan te geven.
In de visserij blijft het goed gaan. De aanvoer op en ook het marktaandeel van de visveiling in IJmuiden blijft stijgen. Ook het pelagische (vissen die in scholen zwemmen) / diepgevroren viscluster weet haar positie verder te versterken.
De situatie in de (gas/olie) offshore is zeer zorgelijk. De snelle terugval van de olieprijs heeft geleid tot grote saneringen en bezuinigingen. Bedrijven die boren naar olie en gas hebben minder opdrachten. Dat heeft zijn effect op Velsen/IJmuiden, dat sterk is in service en onderhoud voor deze sector. Voor de haven biedt het ook weer kansen, omdat (tijdelijk) stilgelegde boorplatforms aan land komen voor ligplaatsen en onderhoud.
In de offshore wind doen zich echter grote kansen voor. De plannen voor windmolenparken op zee krijgen uitvoering vanaf 2018. De gemeente zet zich – samen met de regio – in AYOP-verband in om dé plek te worden voor bouw en onderhoud.
De ferry- en cruisevaart doen het goed, het gebruik van de ferry naar Newcastle groeit, zowel qua passagiers als vracht. De verwachting is dat grotere schepen zullen worden ingezet om met name de groeiende vraag vanuit goederentransport op te vangen.
De bestedingen in de detailhandel nemen na jaren van forse terugval weer toe. Wel is de detailhandel door veranderd koopgedrag en internetwinkelen structureel veranderd. De positie van de detailhandel in Velsen blijft kwetsbaar: minder winkels, meer concentratie en meer sfeer is het devies.
Tot 2025 wordt door de United World Tourism Organisation (UNWTO) een jaarlijkse groei verwacht van meer dan 3% van het wereldwijde toerisme. Deze groei zet zich naar verwachting ook door in Amsterdam en de regio. De grootste uitdaging is met elkaar in MRA-verband goed samen te werken om deze groeiende bezoekersstroom in goede banen te leiden en om te stimuleren dat er meer spreiding in tijd en ruimte plaats vindt. Dit biedt de komende jaren veel kansen voor de gemeente Velsen.