Lokale heffingen

Algemeen

De ontwikkelingen en de tariefsaanpassingen van de gemeentelijke heffingen worden beheerst door het vastgestelde tarievenbeleid en (ontwikkelingen) in de wetgeving. Bij de feitelijke tariefvaststelling spelen meer factoren mee: de werkelijke lasten en baten van het vorige en lopende exploitatiejaar, de areaaluitbreiding en de afhandeling van bezwaarschriften tegen de waardebeschikking WOZ.

In het Coalitieakkoord 2014-2018 ‘Samen verder bouwen aan Velsen’ staat over het tarievenbeleid dat de OZB slechts wordt geïndexeerd en niet wordt ingezet om nieuw beleid te financieren of gaten in de begroting te dichten. Er wordt sterk ingezet op het omlaag brengen van de afvalstoffenheffing; die zorgt in Velsen vooral voor de hoge woonlasten. Het college streeft naar lagere woonlasten; dat moet het netto resultaat zijn aan het einde van deze collegeperiode.

De beleidsontwikkelingen en financiële kaders in de Perspectiefnota 2016 zijn de uitgangspunten voor de begroting van 2017 en volgende jaren. Hierin wordt een inflatiepercentage van 0,6 % gehanteerd. Bij heffingen en rechten die de kosten van de activiteiten moeten dekken, wordt uitgegaan van 100% kostendekking, conform eerdere raadsbesluiten. Alle tarieven staan in de belastingverordeningen 2017, die separaat aan de Raad zullen worden aangeboden.

Precariobelasting – niet langer geïndexeerd

De verwachting is dat er in 2016 een wetsvoorstel wordt aangenomen waardoor gemeenten de precariobelasting (voor leidingen en kabels in de grond) per 1 januari 2017 niet meer mogen indexeren. Over de achtergrond hiervan valt meer te lezen in het beleidsstuk “afschaffing van precario voor nutsbedrijven?”

Analyse gemeentelijke lasten 2016 op basis van de lastenmonitor 2016
Het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (Coelo) houdt jaarlijks de lokale lasten bij van alle (deel)gemeenten in Nederland. Velsen staat in 2016 op plaats 228 in de rangorde van goedkoopste gemeente voor netto woonlasten; in 2015 stond Velsen op plaats 260. In de monitor staan de tarieven van in totaal 396 (deel)gemeenten (in 2015 waren dat er 407).

Uit onderstaande tabel blijkt dat de positie van Velsen beter is geworden ten opzichte van vergelijkbare en omliggende gemeenten. Ook heeft Velsen in 2016 niet meer de hoogste positie in de ranglijst in relatie tot de vergelijkbare referentiegemeenten® (rapport “Inzicht prestaties gemeenten 2000” van Deloitte en Touche). Binnen de groep referentiegemeenten zijn de onderlinge verschillen kleiner geworden. In verhouding zijn de lasten in Velsen minder gestegen dan bij de meeste overige gemeenten. De belangrijkste reden voor de hoge netto woonlasten in Velsen is het hoge tarief afvalstoffenheffing in vergelijking tot andere gemeenten.

De cijfers van Coelo hebben betrekking op meerpersoonshuishoudens. De Raad heeft bij de behandeling van de perspectiefnota een motie aangenomen om een lager tarief op te nemen voor een 1-persoonshuishouden dan voor een meerpersoonshuishouden. Hierdoor zal Velsen het voor 2017 minder goed doen op de Coelo ranking dan zonder deze verbijzondering van de afvalstoffenheffing.

Gemeente

Netto Woonlasten

Rang- nummer

Bruto Woonlasten

Rang- nummer

Coelo

1-pers.

Meerp.

Coelo

Velsen

€ 772

228

€ 777

€ 777

257

Almelo®

€ 836

367

€ 775

€ 775

252

Alphen aan de Rijn®

€ 745

182

€ 602

€ 739

188

Hoorn®

€ 731

167

€ 615

€ 703

122

Purmerend®

€ 771

227

€ 748

€ 748

206

Venlo®

€ 751

196

€ 647

€ 736

163

Beverwijk

€ 740

174

€ 623

€ 718

146

Heemskerk

€ 733

170

€ 670

€ 734

176

Haarlem

€ 733

171

€ 627

€ 761

234

Gemeentelijke lastendruk in 2017 omlaag
Op basis van de voor 2017 berekende tarieven komt de bruto lastendruk voor 2017 voor een
1-persoonshuishouden op € 692 en voor een meerpersoonshuishouden op € 772.

Overzicht bruto lastendruk

Lastendruk 2016

Lastendruk 2017

1-pers.

Meerp.

1-pers.

Meerp.

Aanslag OZB

€ 257

€ 257

€ 258

€ 258

Aanslag Rioolheffing

€ 155

€ 155

€ 165

€ 165

Aanslag Afvalstoffenheffing

€ 365

€ 365

€ 301

€ 334

Totaal

€ 777

€ 777

€ 724

€ 757

Verschil t.o.v. 2016

Verschil in euro

-€ 53

-€ 20

Verschil in %

-7%

-3%

Overhead
De post overhead in de kostenopbouw van de kostendekkende tarieven 2017 is het gevolg van de wijziging van de BBV. Met ingang van 2017 moet de toegerekende overhead afzonderlijk zichtbaar worden gemaakt. In 2016 zijn deze opgenomen in de diverse beheerbudgetten.