Het hoofdstuk Overhead maakt met ingang van de Begroting 2017 verplicht onderdeel uit van de begroting en jaarstukken. Dit hoofdstuk is aan deze P&C documenten toegevoegd om de raad meer inzicht te geven in de totale kosten van de overhead voor de gehele organisatie. Bovendien neemt daardoor de vergelijkbaarheid toe van de kosten van zowel overhead als de kosten van het primaire proces.
In dit hoofdstuk wordt de algemene overhead van de gemeente toegelicht. In de programma’s hoeven dan alleen de kosten te worden opgenomen die direct betrekking hebben op het primaire proces.
In de wet is een definitie opgenomen van de overhead. Samengevat zijn dit de kosten die gemaakt worden om het primaire proces mogelijk te maken (cq. ondersteunend zijn aan dit proces). Tot de overhead behoren onder meer:
de salarissenkosten van:
- Leidinggevenden en managementondersteuning in het primaire proces;
- Financiën, toezicht en controle op de eigen organisatie;
- Personeelszaken en organisatie
- Inkoop, aanbesteding en contractmanagement;
- Communicatie (met uitzondering van de communicatie over projecten);
- Juridische zaken;
- Bestuurszaken en bestuursondersteuning (met uitzondering van de griffie);
- Informatievoorziening;
- Facilitaire zaken en huisvesting (incl. beveiliging);
Daarnaast behoren de kosten van ICT en huisvesting tot de overhead.