Vier gezamenlijke ambities in het Sociale Domein
Gemeenten zetten zich in voor de kwaliteit van leven, de gezondheid en het welbevinden van de inwoners. In 2017 gaat Velsen na de overdracht van nieuwe taken verder met de transformatie (omvorming) van het sociaal domein, samen met vele partners in de IJmondregio.
Een en ander is verwoord in de Regionale transformatieagenda ‘Van controle naar zelforganisatie’ (2016). Daarin staan vier ambities. De eerste is dat de draagkracht van de inwoners van Velsen wordt vergroot en versterkt, zodat zij hun problemen zoveel mogelijk zelf kunnen oplossen. Om dat mogelijk te maken, moet Velsen (2) laagdrempelige toegang tot zorg en ondersteuning op lokaal niveau regelen, en (3) samenhangende arrangementen bieden, oftewel één huishouden, één plan en één regisseur. Die aanpak moet er ook toe leiden dat inwoners meer gebruik gaan maken van goedkopere algemene voorzieningen in plaats van dure specialistische en maatwerkvoorzieningen. De vierde ambitie van Velsen in het Sociale Domein is ‘meer grip’, oftewel gegevens op grond waarvan Velsen kan sturen, zoals inkoop, contracten en wijkanalyses.
De Regionale Transformatieagenda is de basis voor gesprekken over de invulling van deze ambities met alle betrokken partijen die in 2016 van start zijn gegaan. Dat past in het principe van Velsen om ‘van buiten naar binnen’ te werken: de mening & input van alle betrokken partijen is van belang, wordt opgehaald en meegenomen. Het versterkt de samenwerking en vergroot het draagvlak voor de transformatie.
Actief zijn - Uitgangspunten
‘Iedereen doet mee naar vermogen’ – dat is een belangrijk uitgangspunt van de gemeente Velsen. Dat geldt dus ook voor het terrein van arbeid, al dan niet betaald. Wie (tijdelijk) niet kan werken, wordt geholpen bij het vinden van een nieuwe baan. Voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt staan begeleidingstrajecten klaar. Van hen wordt een actieve bijdrage verwacht. Waar mogelijk wordt verbinding gezocht met andere terreinen.
Eigen mogelijkheden voorop
De eigen verantwoordelijkheid van mensen staat centraal. Mensen zorgen voor zichzelf, willen elkaar helpen en voor elkaar zorgen. Als dat onvoldoende lukt, biedt de gemeente algemene voorzieningen die voor iedereen toegankelijk zijn, of voor geïndiceerde voorzieningen. Participatie en zelfredzaamheid zijn belangrijke begrippen, die op alle terreinen van het sociale domein van toepassing zijn. Wie ondersteuning nodig heeft, moet die makkelijk kunnen vinden. De Sociale Wijkteams zijn hiervoor een belangrijk instrument.
Optimale ontwikkeling
Velsen vindt het belangrijk dat kinderen en jongeren zich optimaal kunnen ontwikkelen en ontplooien. Preventie, tijdige ondersteuning en versterking van eigen kracht van jeugdigen en hun ouders staan daarin centraal. Onderwijs speelt daar een belangrijke rol in. Het streven is dat kinderen een doorgaande leer- en ontwikkellijn volgen, oftewel dat leerstof en de onderwijsresultaten van elkaar opvolgende schooltypen goed op elkaar aansluiten. De basis daarvoor wordt gelegd in de voor- en vroegschoolse educatie (VVE) om (taal) achterstanden bij jonge kinderen te voorkomen. De leerlijn loopt door van primair naar vervolgonderwijs, Mbo en Hbo.
Ook door middel van ons armoedebeleid zorgen wij dat alle kinderen mee blijven doen en geen achterstand oplopen in hun ontwikkeling. Velsen spant zich in om alle betrokken partijen hierin met elkaar te verbinden en tot actie aan te zetten. Waar dat wettelijk wordt vereist, treedt de gemeente op als regisseur, zoals richting CJG (Centrum voor Jeugd en Gezin) en in de lokaal educatieve agenda.
Sociale samenhang
Velsen ziet sociale samenhang in de samenleving als speerpunt, vooral als het gaat over het omgaan met en het erkennen van kwetsbare doelgroepen. Daarbij vindt Velsen het belangrijk dat mogelijke problemen vroeg worden gesignaleerd, zodat wordt voorkomen dat deze problemen verergeren of dat de sociale samenhang onder druk komt te staan. Velsen besteedt aandacht aan specifieke doelgroepen zoals bijvoorbeeld statushouders, verwarde personen en dementerenden.