Financieel meerjarenperspectief

Inleiding

In dit hoofdstuk worden ontwikkelingen in de Begroting 2017 ten opzichte van de Perspectiefnota 2016 toegelicht.

Meerjarenperspectief

Kader voor de begroting
De begroting en het meerjarenperspectief is overeenkomstig het kader uit de Perspectiefnota 2016 opgesteld:

  • de autonome beleidsontwikkelingen, de kernvoorstellen en voorstellen nieuw beleid zijn in de begroting verwerkt;
  • de begrotingsposten (zowel kosten als opbrengsten) zijn met 0,6 % geïndexeerd;
  • de salarislasten zijn verhoogd op basis van de cao afspraken;
  • voor de omslagrente is met 3 % gerekend.

Sociaal domein
In het programma Sociaal domein blijft het principe van budgettaire neutraliteit gelden. Dat betekent dat Velsen de overgedragen taken wil uitvoeren met de middelen die de gemeente daarvoor krijgt. Door het ontschotten is de mogelijkheid ontstaan de begroting van het sociaal domein als een geheel te zien. Concreet geeft dat de mogelijkheid taken uit de diverse pijlers te combineren. Tekorten bij een van de begrotingsposten uit het sociaal domein kunnen nu gecompenseerd worden door overschotten (binnen hetzelfde autorisatieniveau) bij andere begrotingsposten van het sociaal domein, waar dat eerst (door de schotten) niet kon.

Financieel Meerjarenperspectief
In de navolgende tabel is het voorlopig meerjarenperspectief opgenomen.
Onder de tabel worden de posten nader toegelicht.

Het beeld van het meerjarenperspectief is niet gewijzigd ten opzichte van de perspectiefnota. In de eerste jaarschijf een tekort, de jaren vanaf 2018 sluiten positief. Dit komt vooral door de positieve ontwikkeling van de algemene uitkering (meicirculaire 2016) in die jaren.

 

Meerjarenperspectief 2017 - 2020
Bedragen x € 1.000

2017

2018

2019

2020

Meerjarenperspectief begroting 2017-2020

263

590

2.007

2.007

1.

Perspectiefnota 2016:

a

Kernvoorstellen:

-475

-425

-325

-325

b

Advies college

-375

10

-20

-120

c

Autonome mutaties

-836

-158

-254

-303

d

verlagen post onvoorzien

50

50

50

50

Meerjarenperspectief na Perspectiefnota 2016

-1.373

67

1.458

1.309

Mutaties na Perspectiefnota

2.

Meicirculaire 2016

a

Algemene uitkering

-106

485

520

1.445

b

Voorschoolse opvang peutersImpuls peuteropvang

-70

-105

-140

-175

c

Peuterspeelzaalwerk

126

126

126

d

Taakstelling Sociaal Domein

pm

pm

pm

pm

3.

Sociaal domein

a

Huilp bij het huishouden

-955

-955

-955

-955

b

Opvang verwarde personen

-40

-40

-40

-40

c

Maatschappelijke opvang

-58

-58

-58

-58

d

dekking binnen Sociaaldomein

1.053

1.053

1.053

1.053

4.

Tarieven

-224

-224

-224

-224

5.

overige autonome ontwikkelingen

a

Huisvestingskosten onderwijs: gymonderwijs

-36

-36

-36

-36

b

Bijstelling dividend

-40

-40

-40

-40

c

overige autonome ontwikkelingen

-7

-7

-7

-7

6.

* doorwerking uit 2016

a

Herverzekeren risicodragerschap

-155

-155

-155

-155

Meerjarenperspectief 2017 - 2020

-2.011

111

1.502

2.243

Perspectiefnota 2016
In de begroting zijn de voorstellen uit de perspectiefnota verwerkt. In de volgende tabel worden deze opgesomd met de bedragen uit de begroting 2017. In de financiële toelichting in de programma’s worden deze posten (kort) toegelicht.

Overzicht van in de begroting opgenomen voorstellen uit perspectiefnota:

Kernvoorstellen

2017

Autonome ontwikkelingen

2017

(bedragen * € 1.000)

(bedragen * € 1.000)

structurele bijdrage MRA

-130

Toegangswegen strand

-30

Mobiliteitsfonds (2017-2031)

-195

Gezond in de Stad

-40

Impuls ruimtelijke plannen

-150

Verhoging hoogheemraadschap

-66

Transformatie Sociaal Domein (incl verbreden Wmo)

0

Onkruidbestrijding verharding - aanscherping wet

-90

Totaal 

-475

Nieuw contract afvalinzameling en verwerking

1200

Meerwaarde uit afval

-125

Daling opbrengst Afvalstoffenheffing

-1075

Rioleringsplan

PM

Effect BTW toerekening aan tarieven afval en riolering

-195

Voorstellen college

2017

Bijdrage OD Ijmond

-43

(bedragen * € 1.000)

Leegstand gemeentelijke panden

-200

Verhoging bijdrage IJmuider Reddingsbrigade

-15

Leegstand gemeentelijke panden

-48

Sail 2020

0

Brandkranen

-60

Verhuis- en gevelfonds 2017-2021

-250

Reispapieren

0

Onderzoek & uitvoering verduurzamen gemeentelijke

Verkiezingen

-35

gebouwen

-100

algemene uitkering

550

Rennen door de Velsertunnel

-10

Reguliere indexering

-56

Totaal 

-375

Stijging loonkosten

-450

Precariobelasting kabels en leidingen: extra inkomsten

117

Vpb fiscale administratie en advies

-40

Vpb: rente nadeel BBV wijziging eerste schatting

-150

Totaal

-836

Mutaties na perspectiefnota
2. Algemene uitkering
In het collegebericht van 14 juni 2016 zijn de ontwikkelingen van de algemene uitkering als gevolg van de meicirculaire beschreven. Ten opzichte van de perspectiefnota waren deze voor 2017 nadelig en in het meerjarenperspectief voordelig.

In de algemene uitkering zijn ook een aantal decentralisatievergoedingen opgenomen. De daarbij horende lasten zijn al in de begroting opgenomen. Een nieuwe uitkering is voorschoolse voorziening peuters. Uitgaven voor deze voorschoolse voorziening zijn nu in de begroting 2017 opgenomen (2b).
Daarbij is tevens rekening gehouden met het stoppen vanaf 2018 van de uitkering voor peuterspeelzaalwerk. De uitgave budgetten van deze voorziening zijn in het meerjarenperspectief op nul gezet(2c)

De ontwikkelingen van de algemene uitkering-sociaal domein zijn voor de jeugdhulp negatief. Er is een forse korting op de middelen toegepast. Voor WMO en Participatiewet ontvangt de gemeente meer geld. Deze verschillen kunnen worden opgevangen binnen de budgetten van het sociaal domein (budgettair neutraal) (2d).

3. Sociaal domein
In deze begroting worden enkele ontwikkelingen in de transitie van het sociaal domein (taken) doorgevoerd, waarmee in de begroting van het sociaal domein nog geen rekening was gehouden. Deze kunnen neutraal in de begroting worden opgevangen omdat er voldoende financiële ruimte in het programma Sociaal domein is. Deze mutaties zijn:

3a Hulp bij het huishouden
In het collegebericht van 16 augustus j.l. is de raad geïnformeerd over het feit dat er een aanbesteding zal plaatsvinden voor het product Hulp bij het huishouden (WMO). De tarieven binnen de bandbreedte die in de aanbesteding gelden zijn marktconform. Vanwege deze hogere tarieven en de toename van de zorgvraag is het bedrag in de begroting verhoogd.   

3b Opvang verwarde personen
Alle gemeenten moeten van het Rijk zorgen voor verbetering van signalering en toeleiding van verwarde personen naar zorg en ondersteuning op maat. Hiervoor is een bedrag van € 40.000 nodig.

3c Maatschappelijke opvang
De vraag naar maatschappelijke opvang is de afgelopen periode toegenomen. Deze taak wordt regionaal (de gemeenten in de regio Zuid-Kennemerland, IJmond en Haarlemmermeer) uitgevoerd. De toename van de vraag leidt tot hogere kosten. Voor Velsen is dit een bedrag van € 58.000.

4. Tarieven
De berekening van de nieuwe tarieven voor 2017 geven een nadeel in de begroting. Dit nadeel valt uiteen in een nadeel op de Onroerende Zaakbelasting en een btw nadeel als gevolg van een lager tarief afvalstoffenheffing.  

5 Overige autonome ontwikkelingen
In aanvulling op de Perspectiefnota zijn de volgende ontwikkelingen in de begroting opgenomen. Deze ontwikkelingen zijn bekend geworden tijdens de werkzaamheden voor de 2e Burap 2016.

5a Huisvestingskosten onderwijs: gymnastiekonderwijs
De schoolbesturen kunnen een aanvraag indienen voor een huisvestingvergoeding voor gymnastiekonderwijs, wanneer de school zelf geen of beperkte voorzieningen heeft. Nu blijkt dat het bedrag in de begroting onvoldoende is. Structureel is aanvullend een bedrag van € 36.000 nodig.

5b Bijstelling dividend
Naar verwachting zal de dividend uitkering van de BNG lager zijn als gevolg van de ontwikkelingen op de kapitaalmarkt waardoor het bedrijfsresultaat van de BNG ten opzichte van voorgaand jaar minder positief zal zijn.

5c Herverzekeren eigen risicodragerschap
Deze post is in de 2e Burap gemeld maar niet structureel in de begroting verwerkt. Het betreft de verzekering van het eigen risico in het kader van de wet Werkhervatting gedeeltelijk arbeidsgeschikten (WGA-ERD).

Overzicht programmabegroting

Programma

Rekening 2015

Begroting 2016

Begroting 2017

(bedragen *€1.000)

Omschrijving

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

01

Economische ontwikkeling, recreatie en toerisme

2.696

831

-1.865

2.575

905

-1.671

2.487

446

-2.041

02

Sociaal domein

82.278

22.892

-59.386

83.716

20.698

-63.018

76.957

20.308

-56.649

05

Cultuur en culturele voorzieningen

5.016

85

-4.931

4.856

79

-4.777

4.766

80

-4.686

06

Sport

8.023

1.916

-6.107

6.981

1.850

-5.131

6.241

2.038

-4.203

07

Openbare ruimte

16.809

1.926

-14.883

17.542

749

-16.793

14.488

751

-13.737

08

Milieu

15.930

16.865

936

15.922

17.622

1.700

14.296

15.879

1.583

09

Ruimtelijke ordening en wonen

18.873

12.837

-6.036

26.615

22.496

-4.119

19.409

16.694

-2.716

10

Openbare orde en veiligheid

6.737

176

-6.562

7.238

15

-7.223

6.827

15

-6.812

11

Bestuur, bevolkingszaken en burgerparticipatie

9.120

1.810

-7.310

9.116

1.957

-7.159

6.241

1.697

-4.544

AD

Algemene dekkingsmiddelen

-880

112.405

113.285

603

108.555

107.952

16.146

106.968

90.822

Totaal saldo van baten en lasten

164.602

171.743

7.141

175.165

174.925

-239

167.859

164.876

-2.983

0.10 Storting aan reserves

24.390

24.390

2.412

2.412

7.979

7.979

0.10 Onttrekking aan reserves

24.390

24.390

2.589

2.589

6.489

6.489

Begrote resultaat

173.563

180.994

7.431

176.025

176.655

630

171.018

169.007

-2.011

Structurele exploitatieruimte

Begroting 2017

Incidenteel 2017

Structureel 2017

Bedragen * € 1.000

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Totaal saldo van baten en lasten

167.858

164.875

-2.983

2.374

0

-2.374

165.484

164.875

-609

Reserve mutaties

3.157

4.129

972

2.726

3.360

634

431

769

338

Totaal begroot

171.015

169.004

-2.011

5.100

3.360

-1.740

165.915

165.644

-271

Overzicht meerjarenperspectief

Totaal programma's

Rekening
2015

Begroting
2016

Begroting
2017

Begroting
2018

Begroting
2019

Begroting
2020

(bedragen *€1.000)

Omschrijving

01

Economische ontwikkeling, recreatie en toerisme

-1.822

-1.671

-2.056

-1.784

-1.796

-1.870

02

Sociaal domein

-59.339

-62.769

-57.347

-56.032

-55.630

-55.331

05

Cultuur en culturele voorzieningen

-4.619

-4.617

-4.446

-4.421

-4.417

-4.418

06

Sport

-5.978

-4.983

-3.851

-3.526

-3.425

-3.375

07

Openbare ruimte

-14.864

-16.793

-13.727

-13.789

-13.934

-13.901

08

Milieu

1.363

1.836

1.693

1.441

1.379

1.319

09

Ruimtelijke ordening en wonen

-5.289

-4.008

-2.482

-2.226

-2.164

-2.153

10

Openbare orde en veiligheid

-6.354

-7.073

-6.812

-6.850

-6.852

-6.846

11

Bestuur, bevolkingszaken en burgerparticipatie

-7.268

-7.159

-4.499

-4.390

-4.569

-4.560

AD

Algemene dekkingsmiddelen

111.600

107.866

91.517

91.690

92.911

93.376

Begrote resultaat

7.431

630

-2.011

112

1.502

2.242

Financiële positie
In de paragraaf weerstandsvermogen worden financiële kengetallen opgenomen. Deze gaan voornamelijk in op de vermogenspositie van de gemeente. Dit jaar wordt daarbij voor het eerst een doorkijk gegeven naar de toekomstige ontwikkeling tot en met 2020.

Velsen kent een positief financieel meerjarenperspectief, met uitzondering van het jaar 2017; de verwachte inkomsten zijn hoger dan de begrote lasten. Als de incidentele baten en lasten worden geëlimineerd blijft het resultaat positief (structurele exploitatieruimte).

Het positieve meerjarenperspectief werkt door op het eigen vermogen (o.a. de Algemene reserve), dat daardoor toeneemt. Dit heeft een positief effect op het weerstandsvermogen (zie: III aanwezige weerstandscapaciteit). Naast de groei van het eigen vermogen neemt de behoefte van de gemeente om geld te lenen af. De toekomstige investeringen en grondexploitaties (activa) neemt per saldo af. Zowel het bezit van de gemeente (activa) als het vreemde vermogen (leningen) af. Beide ontwikkelingen hebben een positief effect op de kengetallen voor de schuldquote, solvabiliteit en grondexploitaties.

De weerstandscapaciteit voor het jaar 2017 staat toegelicht in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing. Het kengetal voor het jaar 2017 komt uit op 2,8, dit wordt aangemerkt als uitstekend.