Het realiseren, versterken en in stand houden van de toeristische en recreatieve mogelijkheden t.b.v. inwoners van Velsen en bezoekers/toeristen buiten Velsen.
Economische ontwikkeling, recreatie en toerisme
1.2.1 Het realiseren, versterken en in stand houden van de toeristische en recreatieve mogelijkheden t.b.v. inwoners van Velsen en bezoekers/toeristen buiten Velsen
Wat willen we bereiken?
Wat gaan we daarvoor doen?
Herziene Kustvisie; naar een aantrekkelijke en levendige kustplaats voor IJmuiden aan Zee
KondorWessels Vastgoed heeft met de eigenaren in het projectgebied op basis van de kustvisie uit 2006 een ambitiedocument opgesteld als actuele uitwerking van de ‘Herziene Kustvisie 2006’. Dit document beschrijft de doelen en ambities voor het gebied IJmuiden aan Zee en vormt het kader voor de stapsgewijze verdere ontwikkeling van dit gebied, wat moet leiden tot een aantrekkelijke en levendige kustplaats IJmuiden aan Zee. In dit plan is ook een locatie voor kustinformatiecentrum BRAK! IJmuiden opgenomen (zie daarvoor programma Cultuur en culturele voorzieningen). In 2017 wordt het ambitiedocument verder uitgewerkt tot een ontwikkelplan. Dit dient als basis voor het nieuwe bestemmingsplan dat de ontwikkeling mogelijk maakt. Zie ook programma Ruimtelijke ordening en wonen.
IJmuiden Rauw aan Zee op Straat; de achterdeur gaat open in 2017
In 2017 wordt naar verwachting het definitieve ontwerp van het masterplan de Rauwe Loper voor een deel gerealiseerd (project IJmuiden Rauw aan Zee op Straat). Voor de uitvoering zoekt Velsen de samenwerking op met stakeholders. Met het uitvoeren van het impulsproject IJmuiden Rauw aan Zee op Straat wil de gemeente in 2017 haar deuren nadrukkelijk openzetten en met trots laten zien wat IJmuiden allemaal te bieden heeft aan inwoners en bezoekers. Daardoor zullen bezoekers zich meer welkom voelen en in een ‘natuurlijke flow’ hun weg vinden naar de verschillende stranden en de haven.
Inspelen op de ferry- en cruisepassagiers
De ferry- en cruisevaart is een sector waar nog steeds groei in zit. Dagelijks komt er een toeristenstroom vanuit Newcastle de IJmuidense haven binnenvaren. Ook in 2017 blijft Velsen inspelen op de passagiers van de ferry- en cruisevaart, o.a. door hen te voorzien van toeristische informatie.
Als het gebied van de Halkade aantrekkelijker wordt gemaakt, kan er nog extra op de passagiers ingespeeld worden. Het impulsproject Havenkwartier kan daar aan bijdragen. Doelstelling voor het Havenkwartier is, dat de in het gebied actieve partners, ondernemers, bewoners en de gemeente samen een dynamische plek creëren. In programma Ruimtelijke ordening en wonen is daar meer informatie over opgenomen.
Avontuurlijke kustplaats; Duurzaam & Rauw
Velsen blijft zich in 2017 inzetten voor een aantrekkelijk en avontuurlijk kustgebied. Zo zal Velsen initiatieven en projecten stimuleren en faciliteren die aansluiten bij het brandconcept ‘IJmuiden Rauw aan Zee’. Ook duurzaam toerisme blijft een belangrijk aandachtspunt in 2017.
Nationaal Park in balans
Binnen het Nationaal Park Zuid-Kennemerland wordt ook aandacht besteed aan duurzaam toerisme. In 2017 zal er naar verwachting een duurzaamheidskeurmerk voor het park worden aangevraagd. Duurzaamheid wordt vanuit het Nationaal Park ook bekeken in relatie tot de toenemende stroom van internationale toeristen (balans).
Gezonde toekomst voor Spaarnwoude
In 2017 werkt het bestuur verder aan het uitwerken en uitvoeren van het pakket aan maatregelen uit het programma Duurzaam Spaarnwoude om het recreatiegebied een gezonde toekomst te geven.
Velsen zoekt verbinding
Verder wordt ingezet op het verbeteren en promoten van de toeristisch-recreatieve verbindingen. Het fietsknooppuntennetwerk en het wandelnetwerk kunnen extra worden gebruikt om aantrekkelijke (thema)routes samen te stellen. Hierin werkt Velsen samen in de regio IJmond en zoekt de gemeente verbindingen met de MRA (Metropool Regio Amsterdam). Een voorbeeld daarvan is deelname in 2017 aan het Actieprogramma MRA Landschap met thema’s als het ontwikkelen van een optimaal metropolitaans fiets- en wandelnetwerk, het benutten van de OV-knooppunten en het voorzien in aantrekkelijke recreatielandschappen.
IJmuiden op de kaart met Rauw aan Zee en Amsterdam Beach
De marketing en promotie blijft net als voorgaande jaren hoofdzakelijk gericht op de dagjesmensen uit de regio Amsterdam. Het concept IJmuiden Rauw aan Zee wordt daarbij gebruikt als kader voor de uitingen, beleid en in te zetten middelen. In 2017 wordt extra bekeken waar koppelingen mogelijk zijn met de citymarketingactiviteiten.
De gemeente neemt ook in 2017 deel aan het project Amsterdam Bezoeken Holland Zien. Via dat project worden internationale toeristen die een bezoek brengen aan Amsterdam gestimuleerd om een bezoek te brengen aan de regio. Velsen wordt daarin samen met de andere kustgemeenten in de MRA meegenomen als ‘Amsterdam Beach’ en specifiek ‘Wind Water Beach’ en ‘Dutch Dunes’.
Inspelen op kansen toerisme in MRA
In 2017 zet de gemeente zich verder in om het actieprogramma van de strategische agenda Toerisme 2025 van de MRA te helpen uitvoeren. Intentie is meer thema’s samen uit te voeren in de MRA om daarmee efficiënter en effectiever de gewenste doelen te kunnen bereiken. Te denken valt aan een intensievere samenwerking op het gebied van marketing en promotie, zakelijk toerisme, spreiding in tijd en ruimte, verhalen en de zee- en riviercruisevaart.