Openbare ruimte

7.1.2 Optimaliseren bereikbaarheid binnen de randvoorwaarden van verkeersveiligheid en leefbaarheid

Wat willen we bereiken?

Optimaliseren bereikbaarheid binnen de randvoorwaarden van verkeersveiligheid en leefbaarheid.

Wat gaan we daarvoor doen?

Fonds voor mobiliteitsvisie IJmond
In 2016 is toegewerkt naar de vorming van een mobiliteitsfonds, waarmee de (mede)financiering van regionale projecten en maatregelen uit de regionale Mobiliteitsvisie IJmond mogelijk wordt gemaakt. Hiervoor is een verordening vastgesteld door de drie deelnemende gemeenteraden (Velsen, Beverwijk, Heemskerk). Het mobiliteitsfonds IJmond treedt in werking per 1 januari 2017.
Velsen draagt jaarlijks bij aan het fonds. Zie ook het programma 8, IJmond bereikbaar.

Aanpassing Pontplein Velsen-Zuid
Sinds het beëindigen van de bootverbinding tussen IJmuiden en Amsterdam (fast flying ferry) is een deel van de aanwezige infrastructuur bij het Pontplein overbodig. In 2017 vindt onderzoek plaats naar de mogelijkheden om de infrastructuur op en bij het Pontplein aan te passen, waarbij ook gekeken wordt naar verbetering van de doorstroming van het verkeer en de ruimtelijke kwaliteit voor dit entreegebied van IJmuiden. In dit onderzoek zal ook de haalbaarheid van een nieuwe bootdienst met Amsterdam aan de orde komen. Afhankelijk van de bevindingen wordt bepaald of, en zo ja welke, infrastructuur behouden moet blijven voor de bootdienst. Tevens wordt gekeken naar de mogelijkheid om hier een camperplaats te maken (naar aanleiding van de door de raad aangenomen motie).

Lokaal Verkeer- en Vervoersplan
De actualisatie van het Lokaal Verkeer- en Vervoersplan (LVVP) is op verzoek van de raad gekoppeld aan de behandeling van de Structuurvisie. De actualisatie zal in 2017 worden gestart. Vooruitlopend daarop is al gestart met de voorbereiding van een nieuwe verkeersstructuur voor het centrum van IJmuiden. Na besluitvorming daarover kan in 2017 een aanvang worden gemaakt met de voorbereidingen voor herinrichting van onder meer het Kennemerplein en de Kennemerlaan.
Fietsbeleid
In de regionale mobiliteitsvisie wordt ingezet op een ‘kwaliteitsnet fiets’. In dit kwaliteitsnet is een regionale hoofdfietsroute opgenomen, waarvan de knelpunten in kaart zijn gebracht. In 2016 is in regioverband onderzoek gestart naar de haalbaarheid van verbeteringen op deze route en de mogelijkheid om deze aan te merken als snelfietsroute. Daarnaast zijn er ook onderzoeken in provinciaal en in MRA verband waar Velsen aan deelneemt.

In het programma Beter Benutten werken Rijk, regio en bedrijfsleven samen om met praktische maatregelen de bereikbaarheid te verbeteren. In 2017 worden enkele maatregelen uitgevoerd die het fietsgebruik en de verkeersveiligheid kunnen bevorderen.
Bij de actualisatie van het LVVP in 2017 komt ook het fietsbeleid aan de orde en wordt bezien welke aandachtspunten van belang worden voor actualisatie van het fietsbeleidsplan.

Pontveren Noordzeekanaal
Eén van de maatregelen uit het bereikbaarheidsplan van de renovatie van de Velsertunnel is het in de vaart houden van een tweede fietspont tijdens de spitsuren.
Gezien het belang voor het fietsverkeer is de wens om ook in 2017 de extra pont te laten varen. In overleg met betrokken partijen wordt gezocht naar de financiële middelen. In het mobiliteitsfond IJmond is de extra pont opgenomen voor medefinanciering vanuit de IJmond. Een bijdrage vanuit de IJmond voor de jaren na 2017 is afhankelijk van een evaluatie die zal plaatsvinden na afronding van de renovatie van de Velsertunnel.

A8-A9
Het project Verbinding A8-A9 is een samenwerkingsverband tussen de provincie Noord-Holland, de Stadsregio Amsterdam en de gemeenten Zaanstad, Uitgeest, Heemskerk, Beverwijk en Velsen.
De besluitvorming over het voorkeursalternatief was gepland in 2016, maar is naar aanleiding van onderzoek en meningen van belanghebbenden uitgesteld tot eind 2017. In deze periode wordt nader onderzoek gedaan naar 2 of 3 alternatieven. Daarna vindt definitieve besluitvorming plaats.De planning is er op gericht in 2019 te starten met de realisatie. Eind 2014 heeft de gemeenteraad van Velsen besloten financieel bij te dragen aan het project.

Projecten
In het voorjaar van 2017 zijn de reconstructie van Plein 1945 en HOV busbaan afgerond en kan het project rotonde Minister Van Houtenlaan starten. In dit project wordt ook de Waterloolaan heringericht. Tijdens de voorbereidingen is er voor gekozen ook de rotonde Driehuizerkerkweg te reconstrueren, waarbij vrij liggende fietspaden aangelegd worden.

In 2017 wordt de Brederoodseweg te Santpoort-zuid heringericht. De bewoners van deze straat worden nauw betrokken bij de planvorming.
Daarnaast worden een aantal riolen vervangen, waarbij de weginrichting aangepast wordt conform de richtlijnen van duurzaam veilig. Dit betreft onder andere de Bosboom Toussaintlaan en omgeving en de P.C. Hooftlaan te Driehuis. Zie voor riolering ook programma 8.

Straatreiniging en zwerfvuil
Vanaf 2017 heeft Velsen een nieuwe Dienstverleningsovereenkomst (DVO) met HVC. Daarin is opgenomen dat HVC beheertaken uitvoert op het gebied van de openbare ruimte, zoals legen van afvalbakken, opruimen van zwerfafval en uitvoeren van de gladheidbestrijding. In de nieuwe DVO is een kostentoerekening gemaakt voor de verschillende taken in de dienstverlening en wordt de dienstverlening afgerekend op basis van werkelijk gemaakte kosten. Dat leidt voor reinigingstaken slechts beperkt tot kostenveranderingen.

Ook in 2017 hebben we vanuit Nedvang Zwerfvuil gelden beschikbaar en gaan we door om Velsen schoner te krijgen met projecten, zoals het Beestenbende, “Samen voor een schone wijk” en plasticinzameling op scholen.

Gladheidbestrijding
De kosten voor gladheidbestrijding zijn in de nieuwe DVO hoger geraamd dan voorgaande jaren. De werkelijke kosten zijn in 2017 afhankelijk van het winterse weer en worden nagecalculeerd (zie risicoparagraaf).