Grondbeleid

Gemeentelijk grondbeleid

A Een visie op het grondbeleid in relatie tot de realisatie van de doelstellingen van de programma’s die zijn opgenomen in de begroting

De Nederlandse economie groeit weer over een breed front. Er is sprake van groei van investeringen en de woningmarkt trekt weer aan. Die positieve ontwikkeling van de economie en de woningmarkt vertaalt zich geleidelijk aan ook in de prijsontwikkeling op de woningmarkt en een stijgend aantal nieuwbouwprojecten. Van invloed blijft de (beperkte) financierbaarheid van vastgoedprojecten. Dit geldt ook voor het verkrijgen van hypotheken van woningen.

De marktontwikkelingen geven voor de komende periode een gunstiger beeld dan in de afgelopen jaren. De verwachting is economische groei in de IJmond, waarbij het herstel op de woningmarkt doorzet en de bedrijfs- en kantoormarkt lijkt zich te stabiliseren. Lokaal kunnen wel grote verschillen bestaan, door project specifieke omstandigheden. Het economische herstel en de verbeterde vooruitzichten op de woningmarkt hebben een positief effect op de mogelijkheden voor project- en gebiedsontwikkelingen in Velsen. Er ontstaan dan nieuwe kansen om invulling te geven aan de woningbouwopgave en de visies, zoals Visie op Velsen en Structuurvisie. Het benutten van die kansen blijft vragen om focus, samenwerking en flexibiliteit.

Een van de doelstellingen in de programmabegroting is het bieden van mogelijkheden voor het gebruik en de bebouwing van gronden (subdoelstelling 9.2.1). In een aantal majeure projecten en gebiedsontwikkelingen is de gemeente (gedeeltelijk) grondeigenaar waardoor de gemeente (mede) initiatiefnemer voor de ontwikkeling van een programma (b.v. woningen of een maatschappelijke functie) is. Daarnaast is de gemeente betrokken bij een groot aantal ontwikkelingen waarbij derden de initiatiefnemers zijn, zoals woningcorporaties en commerciële ontwikkelaars. De rol die de gemeente inneemt verschilt sterk per project en varieert van initiatiefnemer en regievoerder tot het alleen faciliterend optreden (procedureel en toetsend). Voor 2017 ligt de focus primair op projecten die voortvloeien uit en passen binnen de strategische agenda en de Visie op Velsen. In de prioriteitstelling van projecten vormen onder meer financiële overwegingen en bijvoorbeeld contractuele verplichtingen een rol. Velsen speelt als grote vastgoedeigenaar van Velsen een belangrijke rol bij het leefbaar houden en de herontwikkelen van locaties. Zo biedt het gemeentelijk vastgoed ruimte aan een groot aantal maatschappelijke voorzieningen.

Wetgeving Vennootschapsbelasting
Met ingang van 1 januari 2016 is de vennootschapsbelasting (Vpb) ook voor overheidsbedrijven van toepassing. Centraal staat de vraag welke activiteiten worden fiscaal gezien als economische activiteit aangemerkt en zijn daardoor Vpb-plichtig. De vennootschapsbelasting zal, daar waar fiscale winst wordt gerealiseerd, leiden tot een financiële druk op de begroting.
De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) werkt in SVLO-verband (Samenwerkende Vennootschapsbelasting Lokale Overheden) samen met de Belastingdienst aan nadere concretisering van de wet in handreikingen. Specifiek voor grondbedrijven is eind 2015 een nadere uitwerking van de wet gepubliceerd. Deze is nog onvoldoende concreet om in te kunnen schatten of de activiteiten van het grondbedrijf van de gemeente Velsen Vpb-plichtig zijn. Deze onzekerheid is als risico opgenomen in paragraaf B Weerstandsvermogen en risico’s. De verwachting is dat dat de interpretatie van de wet in de loop van 2016 duidelijker gaat worden. Wij volgen deze ontwikkelingen actief.