Vestigingsplaats | Beverwijk |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling |
Doelstelling | De dienst heeft tot doel het zo effectief en efficiënt mogelijk voorbe-reiden, waaronder (gevraagd en ongevraagd) adviseren en (het laten) uitvoeren, van de integrale milieutaken van de deelnemers. Daarbij maken de dienst en de deelnemers toetsbare afspraken over de omvang en kwaliteit van de te leveren producten en diensten, alsmede de daarbij behorende kosten. |
Verbonden partijen
Omgevingsdienst IJmond
Algemeen
Bestuurlijk
Deelnemende partijen | Gemeenten Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest, Velsen, Haarlem, Beemster en Purmerend en de provincie Noord-Holland. |
Doel deelneming gemeente Velsen | Een integrale bescherming van milieu en leefomgeving. Het initiëren en stimuleren van een ontwikkeling die voorziet in de behoefte van de huidige generatie zonder daarmee toekomstige generaties te beperken in hun behoeftevoorziening. |
Bestuurlijke vertegenwoordiging | Portefeuillehouder Milieu in dagelijks bestuur, portefeuillehouder in algemeen bestuur |
Ambtelijke verantwoordelijkheid | Afdeling Openbare werken |
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname? | Vrijwillig voor beleidstaken en verplicht voor wat betreft de wettelijke taken voor vergunning, toezicht en handhaving, kortweg Wet VTH |
Wat is de sturingsruimte voor de raad? | Het Algemeen Bestuur stelt de begroting en jaarrekening vast; voorafgaand daaraan krijgt de raad de concept begroting en de jaarrekening om reactie voorgelegd. Via de vaststelling van het werkplan is de raad tevens in staat sturing te geven aan de werkzaamheden van de Omgevingsdienst IJmond. |
Kan de raad/bestuur sturingsruimte i.c. invloed uitbreiden en zo ja op welke wijze? | In artikel 16 van de Gemeenschappelijke Regeling is omschreven welke taken zijn overgedragen aan de Omgevingsdienst IJmond . Aanpassing van deze opsomming dan wel het opnemen van bepalingen in de regeling waaruit voor de Omgevingsdienst IJmond de verplichting ontstaat de raad uitgebreider te betrekken bij de taakuitvoering, zal uitbreiding van de invloed van de raad tot gevolg hebben. |
Welke frictiekosten/frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)? | Gelet op de landelijke ontwikkelingen ten aanzien van de gewijzigde Wet Vergunning , Toezicht en Handhaving (VTH) is uittreding uit de gemeenschappelijke regeling niet aan de orde. In de eerste helft van 2017 wordt de gemeenschappelijke regeling aangepast aan deze gewijzigde wet en ook aan de gewijzigde wet gemeenschappelijke regelingen. Het betekent dat de gemeenten waarvoor de ODIJ thans werkt op basis van een contract verplicht zijn om toe te treden tot de GT voor wat betreft de wettelijke VTH taken |
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd? | Dat kan eventueel door (naast begroting en jaarrekening en vaststelling werkplan) voorafgaande aan belangrijke of strategische besluitvorming, een informatieve sessie te organiseren. |
Financieel
Belang 2017 | 35,14% | |
Jaarrekeningcijfers | 2014 | 2015 |
Eigen vermogen | € 729.970 | € 714.867 |
Vreemd vermogen | € 11.795.627 | € 10.482.087 |
Resultaat | € 180.338 | € 107.309 |
Welke financiële bijdrage levert de gemeente (peiljaar 2017) | € 1.557.657 | |
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname? | Vrijwillig voor beleidstaken en verplicht voor wat betreft de wettelijke taken voor vergunning, toezicht en handhaving, kortweg Wet VTH |
Risico
Risico | Gezien het positieve meerjarenperspectief is het financieel risico laag. |