Weerstandsvermogen en risicobeheersing

II Aanwezige risico`s

A Kwantificeerbaar

Beëindiging van de samenwerking met de bouwkundig aannemer
Het college van B&W van de gemeente Velsen heeft de samenwerking voor de renovatie van het stadhuis met bouwkundig aannemer (BAM) per 29 januari 2014 per direct beëindigd. De beëindiging is een gevolg van de herhaalde weigering van BAM om bepaalde werkzaamheden uit te voeren; het gevolg daarvan is een onacceptabele uitloop van de werkzaamheden. Door de gemeente is de eindafrekening met de BAM opgemaakt. Alle door de gemeente gemaakte aanvullende kosten om het project af te ronden en de kosten ten gevolge van de uitloop (bijvoorbeeld extra huur gebouw de Beurs) zijn inzichtelijk gemaakt en bij BAM ingediend. BAM heeft aangeven niet akkoord te gaan met onze zienswijze en is niet bereid tot een gesprek met de gemeente. Het geschil is voorgelegd aan de bevoegde rechter. De zitting is geweest. Een datum wanneer de rechter een uitspraak doet is nog niet bekend.

Gemeentefonds
Bij de algemene uitkering uit het gemeentefonds zijn een aantal onzekerheden te benoemen die hieronder kort worden toegelicht. De ontwikkelingen rond de algemene uitkering zijn moeilijk te voorspellen. Bij elke nieuw verschenen circulaire blijken inzichten gewijzigd. Dit houdt in dat de hoogte van de algemene uitkering van circulaire op circulaire sterk kan afwijken. Dit geeft veel onzekerheid in het meerjarenperspectief.

Verdeelmodellen Sociaal Domein
In 2015 zijn de objectieve verdeelmodellen voor de integratieuitkering Sociaal domein in werking getreden. De kans op een (kleine) aanpassing in het model blijft in de komende circulaires aanwezig. Daarnaast blijven de ontwikkelingen van de algemene uitkering voor het sociale domein onzeker.

De tweede fase van het grote onderhoud van het gemeentefonds
Het eerste deel is in de algemene uitkering verwerkt (meicirculaire 2015). Voor een onderdeel van de uitkering is aanvullend onderzoek gedaan. De uitkomsten zijn bekendgemaakt en worden in de septembercirulaire 2016 verwerkt. Zie de toelichting bij de algemene dekkingsmiddelen.’

Instellen van een plafond voor het BTW-compensatiefonds.
Met ingang van 2015 werd de ontwikkeling van het BTW-compensatiefonds (het BCF) gekoppeld aan de accrespercentages van het gemeentefonds, zoals deze volgen uit de normering-systematiek. Daarmee is de omvang van het BCF gemaximeerd. In hoeverre Velsen hierdoor al dan niet benadeeld zal worden, is vooral afhankelijk van de omvang van de door de overige gemeenten gevraagde BTW compensatie. Het effect van de voorgenomen decentralisaties op de declaraties in het BCF is geen onderdeel van deze afspraak en wordt nader verkend. Het risico wordt groter doordat wordt verwacht dat het volume van de totale btw kosten groeit, terwijl het plafond van het btw compensatiefonds niet wordt verhoogd.

Grondexploitaties
Het risico voor de grondexploitaties wordt jaarlijks berekend in de MPG ten tijde van het opstellen van de jaarstukken. Het risico in deze begroting is gewijzigd ten opzichte van de Jaarstukken 2015 vanwege de gewijzigde BBV-regelgeving per 1 januari 2016. Het risico is opgebouwd uit diverse projectrisico’s, vandaar de gedetailleerde kans en het gedetailleerde totaal risicobedrag.

Risico
De risico`s inzake de grondexploitatie zijn in totaal te kwantificeren op € 2,6 mln., zoals toegelicht in de paragraaf Grondbeleid. Dit bedrag is in zijn geheel afgedekt door de Algemene reserve grondbedrijf.